Gjort ett kort

till Rolf som fyllde år 21 oktober.

Linnéa 7 år

Linnéa firades både lördag 17e och söndag 18 oktober.
På lördagen var det barnkalas eller snarare Halloweenkalas skall jag ju säga.
Detta var uppskattat av alla som var här. Vi hade spindelnät/spindlar/pumpor/häxor och annat som dekoration.

Linnéa och Johanna var utklädda till (söta) häxor medan Per och jag var helt svartklädda. Per hade sminkat sig helt vit i ansiktet och gjort svart runt ögon och målat så att munnen gick långt upp på kinderna. Jag själv hade håret slickat bakåt i en tofs och målat det mörkaste jag kunde runt ögonen.
De som kom var häxor/djävul/demon mm.

Efter att alla kommit så fick Linnéa öppna alla presenterna och oj va fint ni hittat på!
Sedan var det dags att äta. Det serverades hamburgare, chips och saft att dricka. I glasen hade vi lagt i en självlysande "isbit" som dom älskade.
För att smälta detta kom dom sedan till lekrummet där vi hade en lek. Jag hade målat ett spindelnät på stort papper och satt en spindel i mitten. Varje person fick hålla en utskriven insekt i handen medan jag satte på ögonbindel och snurrade personen 3 varv. Då skulle man sätta insekten så nära spindeln som möjligt för den var hungrig.
Medan vi höll på med det tog Per och rensade bort maten och tog istället fram glassen med alla tillbehör man kan tänka sig. Allt eftersom man var klar med att ha matat spindeln kunde man gå och sätta sig igen för att få äta glass.

Dom fick en paus efter maten och jag förberedde det sista inför godisutdelningen.
Jag hade täckt en låda med en glitterklänning som jag sedan nästan täckte med en svart klänning. Detta dekorerades med fladdermus och skelett. På toppen av detta hade jag även lite spindelnät. Vi placerade lådan i källaren och hade släckt alla lampor. I taket hängde det självlysande pinnar som skulle leda tjejerna till mig. På vägen fanns även levande ljus och där jag satt en lykta för att man skulle se lite mer.
Om man vågade (vilket alla gjorde) skulle man stoppa ner handen i lådan för att se vad som fanns där.
Linnéa började och när hon stoppade ner handen så busade jag med henne och tog min hand (så hon inte såg) och tog tag i hennes. Det blev ett litet skrik men mkt skratt. Sedan gjorde hon det igen och fick då tag i en godispåse. En efter en vågade tillslut stoppa ner handen och som sagt man grabbade tag i en påse.

För att äta sitt godis satte vi på en liten halvläskig film om Halloween (disney variant).
Vips.....eller tur....så hade 2 timmar gått och föräldrarna kom för att hämta sina barn.

Puh vad trött jag var. Skönt att det var över.
----------------------------------------------------
Söndag kom närmsta familjen. Visst var det förberedelser men i och med att det är mkt vuxna behöver man inte vara lika på hugget. Trots detta var man trött när även detta var över.

Tack för att ni firade Linnéa! Hon är så lycklig över alla sina presenter!

Weekend i Paris

Helgen 24-27 september kunde Per och jag komma iväg till Paris.
Planet gick 16 från Landvetter och vi landade två timmar senare. Det tog ett tag innan vi kom till hotellet men det gick klart smidigt med att ta Metro. Vi lämnade väskorna på rummet och gick ut i MontMartre-området för att äta middag. Åh det var gott med mat och hyffsat varmt var det också nio på kvällen.

På fredagen tog vi oss till Louvren. Oj oj vad stort och pampigt! Efter någon timme där begav vi oss till den höga byggnaden Montparnasse för att njuta av en lunch, på 56e våningen med utsikt över Paris. Vår plats gjorde att vi hade perfekt utsikt på Eiffeltornet. Det var en dyr men god, dock inte så mättande lunch så vi gick till en liten affär där vi köpte oss baguette, brie och en flaska vin som vi njöt av i Luxemburgparken. Den skulle tydligen vara något speciellt men den kändes inte så unik. Vi åkte sedan till hotellen och skulle bara vila en stund vilket blev 1½ timme.

Detta gjorde att vi var pigga så vi började eftermiddagen/kvällen med att besöka Sacré Coeur. Vi tog sedan Metro till ena sidan parken vid Eiffeltornet. Där promenerade vi till tornet och det tog sin lilla stund, må jag säga men vi var i de fina kvarteren och det var roligt att se alla dessa tjusiga entréer osv. Det vi märkte var att dom i de rika kvarteren, inte hade speciellt fina bilar. Detta hade vi tidigare konstaterat då man skall ha den minsta bilen som möjligt, som man inte är rädd om. För att få plats på en gata, som i våra ögon mått mätt var fullparkerad så puttar man på bilen framför för att knô.

Vi kom lämpligt till Eiffeltornet närmare 21 på kvällen för då satte dom igång ett blixtspel på hela tornet, som jag filmade. Häftigt och fräckt!
Därefter tog vi en taxi, vilket jag inte vet om jag någonsin kommer att göra om då även han körde som en galning på Paris trånga gator så jag ville hålla Per i handen för att det var läskigt. Fort gick det, ja visst. Inte speciellt dyrt heller om man jämför med samma sträcka i Göteborg. Hade nästan kostat det dubbla men då är man inte rädd om livet som man var här...  För och nackdelar.

Taxin stannade vid Operan och därifrån gick vi och strosade omkring för att hitta en restaurang. Det gjorde vi och oj vad god mat! Det var en restaurang och butik ihop. Vinet som man köpte till maten, kunde man sedan köpa på flaska för att ta med hem. Ingen dum affärsidé!

Lördagen lät vi oss sova lite längre. Från hotellet tog vi en liten avstickare bara för att ha sett Moulin Rouge innan vi tog Metro till Triumfbågen. Vi gick längs med Champs-Elysées för att sedan bege oss till Paris shoppinggator.
Efter lunchen tog vi oss till en vinbutik, som heter duga. Wow säger jag bara. Där köpte vi två fina flaskor vin.
När vi var nöjda med shoppingen där tog vi oss till Latinkvarteren och fortsatte strosa omkring där. Hamnade på en liten restaurang där vi satt på uteserveringen och tog oss ett glas vin samtidigt som man kikade på folk som gick på gatan.

Då fötterna fått vila en stund tog vi oss till Notre-Dame. Kön för att komma in i kyrkan var lång men vi märkte att det rörde på sig mycket snabbt så vi valde att stå i kön i några minuter för att komma in och kika. Åh vad fint!
Vi hade en önskan att även få komma upp för att se det från ovan mark men det var såpass sent på eftermiddagen att dom hyffsat precis framför oss i kön, sa att här slutar kön för idag. Inga mer besökare.
Nänä men vi fick se utsidan och insidan vilket inte är dåligt det!

Vi tog oss till hotellet där vi nästan packade färdigt allt. Tog sedan en go dusch och vi begav oss ut igen på Paris gator för att äta middag. Det blev på Royal Trinite som låg hyffsat nära hotellet. Mätta blev vi även denna gång! Sedan var det bara hem och sova för klockan ringde närmare 6 på morgonen. Då var det upp, ta på sig, packa det sista och bege sig till Gare-du-Nord där man tog ett tåg som åkte till flygplatsen.

Tack snälla Eva & Bill för att ni passade barnen dessa dagar, så att vi kunde komma iväg på en minisemester.
Sist Per och jag tog en semesterresa tillsammans var för 10 år sedan. Vi har gjort småresor efter det men just långsemester.