Klätt om stolar

Jag har funderat och letat lite angånde tyger men i onsdags sa det verkligen klick!
Hade min dag på stan, för mig själv, och tog mig en promenad till Gårda Textil på Kungsgatan.
Visade bild på en stol, i min mobil för en tjej som funderade och sa:
-Är det till möbler alltså, då har vi några tyger i källaren.
Vi gick ner en våning och OJ vad mycket tyg. Hon gick raka vägen fram till en hylla och där var ju tyget!
Nu gällde det att räkna ut hur mycket jag behövde. Efter lite dividerande hit och dit så köpte jag några meter inkl lite stoppningsmaterial som jag kunde ha om kanterna för jag trodde att stoppningen som redan fanns kunde återanvändas.
Igår började jag mitt arbete och var så nöjd efter stol nr 1 så jag var bara tvungen att fortsätta.
Nu har jag gjort de 4 stolarna som redan hade tyg.
Det jag har nu är de två stolarna som inte hade någon stoppning alls. Skall se om jag kan göra om de två dynor jag köpt så att de passar stolarna, annars får det bli att köpa annat och sedan klä in med tyg som bara väntar på att få visa upp sig.
Här kommer bilder, steg för steg inkl jämförelse på gammalt och nytt:

Är sååå nöjd!

Vi har två stolar till, inte riktigt samma serie men de passar bra ihop med gruppen ändå.
Dessa har ingen dyna alls så det har jag fått skapa själv genom att ha köpt skumgummi. Bitarna var inte såpass stora som jag behövde så jag har sytt ihop två stycken till en sits. När det var klar så sydde jag på lakansväv. Sedan kunde jag börja sy själva stolsitsen och det var snitsit/svårt men jag är nöjd även på den biten.

Lyckats skapa lite kort också!

Det är en del firande nu i juli månad och detta är vad jag hittills lyckats göra.

Pers faster Agneta fyllde år 1 juli och detta kort, tillsammans med en korg som var fylld med viner och tilltugg, tog Eva & Bill med sig när dom skulle hälsa på i Helsingborg.

11 juli firade vi får 12e bröllopsdag och detta kort gav jag till Per:

12 juli fyller Eva år och detta fick hon, tillsammans med lite presenter:

13 juli fyller min mamma år och detta fick hon, tillsammans med lite presenter:

Vi blev så väl mottagna av familjen Hagström, som har ranchen vi var på (se mer på tidigare inlägg) att vi ville göra något för att tacka dom. Det var inte lätt, utefter mitt material att göra något som är åt cowboy-hållet men jag gjorde i alla fall detta kort som förhoppningsvis inom 2 dagar skall nå deras brevlåda:

Semestern - häst och vagn

Nu var det äntligen dags!
Söndag 11 juli tog vi oss till en camping i Urshult (Småland) och bodde i en stuga över natten.

Tyvärr blev Johanna åksjuk och kräktes i bilen så hon var inte pigg när vi kom fram. Efter att ha packat upp oss lite inför natten och morgonen åkte Per och hämtade pizza till honom, mig och Linnéa. Johanna hade t.o.m feber så hon sov. En stund efter pizzan tog Linnéa och jag oss till badplatsen och badade i sjön. Det var riktigt skönt att få svalka sig efter en varm resa i bilen, trots AC. Det var närmare 35 grader ute.
Vid midnatt brakade det loss och det höll i stort sett på hela natten med att åska (enorma blixtar samt långa dunder).
Natten sov vi så där i och med åskan, var tvungen att ha öppet fönster för att försöka få lite syre, Linnéa hostade en hel del och man var fortfarande orolig för Johanna så hon inte skulle kräkas mer.
Morgonen åt vi frukost och gjorde oss i ordning. Vi kom väl ifrån campingen vid nio-halv tio tiden, minns inte så noga.

Dag 1
Sedan körde vi till Svalhult, lite norr om Bräkne-Hoby och kom fram till Blekinge hästskjuts.
Där fick vi instruktioner av Roger och Ingegerd hur vi skulle sköta om hästen Albin på vår 3dagars resa.
Efter att vagnen/huset var packat så började vi vår resa och Roger följde med de första hundra metrarna för att ge oss tips och trix.
Det var inte lätt alltså, mycket sicksack då hästen Albin var mkt känslig i munnen. Drog man lite för mkt i ena tygeln så tolkade han det som om att han skulle stanna. Jag gick sedan av vagnen och gick med honom i täten och då lunkade han så bra så... Han var sällskapssjuk!
Vi tog lunch och Albin fick både vatten och sin lunch vid en stor rastplats.

Mätta goa och fortfarande svettiga (31 grader i skuggan) lunkade vi oss vidare mot vårt nattställe.
Tyvärr missade vi en pil så vägen dit blev lite extra lång men jag traskade med Albin och gick närmare 1 mil den dagen. Även jag fick lite motion alltså.

Tillslut kom vi fram till ranchen, Hagströms hästar och blev varmt mottagna av Magnus, Marie, Anthon och Tove som äger gården.

Här fick Albin en egen hage att vara i över kvällen/natten med vi kunde slå läger med vårt lilla hus och tält.

Vi tog oss en mycket sen mellis och kunde sedan gå till familjens pool och svalka oss. Vilken dröm alltså!

Efter ett långt och ändå svalkande bad (var väl närmare 27 grader i poolen), tog vi och åt middag.
Första natten sov jag och Johanna i tältet medan Per och Linnéa sov i vagnen.

Dag 2
Frukosterade och klara började vi vår lilla vandring som även den var mysig och fin.
Denna dagen bestämde sig Albin för att Per skulle gå brevid så jag fick köra istället.

Turen var kort men bra så vi var tillbaka vid ranchen redan vid lunch. Vi åt och sedan badade!
Eftermiddagen flöt på med att prata, ta det lugnt, bada och njuta av sällskapet.
Passade på att utnyttja lite av eftermiddagen att packa i ordning inför hemresan dagen efter.
Jag gick även runt och fotograferade lite och såg ett sådant fint hovspår av Albin som jag var tvungen att ta kort på. För att visa er hur stora hovar han har så satte jag min fot brevid.

Tove var så snäll att hon tog hästarna Tom och Alister så att tjejerna fick rida. Vilken lyckostund!
Linnéa hjälpte till att rykta Tom.

Kvällen kom och vi tog ett kvällsdopp i poolen efter att ha ätit kamben!
Den natten sov Per och Linnéa i tältet medan jag och Johanna sov i huset. Lika bra att det blir just lika...

Dag 3
Packade ihop det sista efter frukosten och selade på Albin för hemresan.
Nu visste vi vilken väg vi skulle ta så resan skulle bli kortare än på vägen dit 2 dagar innan.
Vilken naturupplevelse!

Det gick såpass bra på hemvägen så vi stannade endast till vid ett ställe för morgonmellis och tog lunchen när vi kom fram, tillbaka till Albins hus/stall.

Här tackade vi Albin för sitt fina jobb med att dra stugan efter sig och ha oss på släp!
Efter att ha packat in allt i bilen igen, ätit lunch, så bar det iväg hem igen.

Detta är en semester som vi nog aldrig skall glömma!
Har många fler kort och har även filmat!